Ismeretekkel, tervekkel, párbeszéddel építsünk (Energia)hatékony államot!

Projekt leírás:

I. Kormányzati szinten

I.a Döntés-előkészítő anyagok készítése 6 gyors-elemzés készítése az energia legaktuálisabb kérdéseiről

indoklás: hiánypótló döntés-előkészítő anyagokat készítünk olyan témákban, amelyek a kormányzat számára valamint szakmai vitaanyagként szolgálnak a szakértői egyeztetéseken

Típusa:

Norvég Civil Alap, Ökotárs Alapítvány

Cél:

A projekt hosszú távú célja, hogy hozzájáruljon egy (energia)hatékony állam megteremtéséhez, amely közpénzeket hatékonyan használja fel, és hosszú távú stratégiák mentén törekszik a fenntartható energia rendszerek kialakítására és maga is mintává válik. A fenntarthatóság mellett hozzájárul a jó kormányzás gyakorlatának kialakulásához, a társadalom tudatformálásának, bevonásának és az esélyegyenlőség megalapozásához.

Célcsoport:

államigazgatás

Leírás:

Ismeretekkel, tervekkel, párbeszéddel építsünk (Energia)hatékony államot!

Projekt leírás:

I. Kormányzati szinten

I.a Döntés-előkészítő anyagok készítése 6 gyors-elemzés készítése az energia legaktuálisabb kérdéseiről

indoklás: hiánypótló döntés-előkészítő anyagokat készítünk olyan témákban, amelyek a kormányzat számára valamint szakmai vitaanyagként szolgálnak a szakértői egyeztetéseken

I.b Lobbi és civil ellenőrzés Nemzeti Éghajlatvédelmi Stratégia (NÉS) integrációja a szakpolitikákba, nyomásgyakorlás, lobbi és kommunikáció

indoklás: A NÉS beépítése a szakpolitikai tárcák akcióterveibe és annak következetes képviselete elengedhetetlen a fenntarthatósági célok eléréséhez, ennek képviselete annál is inkább az Energiaklub feladata, hiszen részt vett a NÉS kidolgozásában.

I.c Egyeztetés érdekképviselő és szakértői csoportokkal, állásfoglalások kialakítása szakértői csoportok (stakeholderek) és civil társadalom, érdekképviselők bevonásával a fent leírt (I.a) 6 téma nyílt fórumon való körüljárása és azokról állásfoglalás készítése

indoklás: A politikai színtéren, stratégiai dokumentumok kialakításánál egyelőre kevéssé bevett gyakorlat a szakmai javaslatok szervezett megvitatása. A gyors-elemzések témája köré rendezett kerekasztalok egyrészt szolgálják az ügy társadalmasítását, másrészt a vita- és „egyeztetési kultúra” megteremtését egy ilyen sokszorosan összetett ügy, mint az energia kérdésében, ahol elkerülhetetlen az egymásnak sokszor ellentmondó érdekek egyeztetése. Az egyeztetésen megszületett dokumentum segíti a kormányzatot, a megalapozott döntések megszületését.

II. Közhivatali szinten

II.a Közhivatalok részére energiastratégia promóció -->Figyelemfelkeltés, és promóció a közhivataloknál energiastratégia és akcióterv kialakítására

indoklás: Az Állam végrehajtó intézményei (pl. rendőrség. APEH) nagy és meglehetősen rossz állapotban lévő ingatlanállománnyal rendelkeznek, és szakembereik/vezetőik gyakran nem rendelkeznek naprakész ismeretekkel, az energiahatékonysággal összefüggő lehetőségeik/kötelezettségeik terén. Az épületek kezelésének és használatának gyakorlata pazarló. E gyakorlat megváltoztatása, az épületek energiahatékonyságának javítását célzó stratégia kialakítása az alapja lehet egy mintaprojekt elindításának. Az energiafelhasználás és az ebből fakadó CO2 kibocsátás csökkentésére ugyanakkor magasan a legnagyobb potenciál az épületek energiafelhasználásának terén mutatkozik. A hivatalok részére ezért egyedi „ajánlatot” készítünk, amelyben felhívjuk figyelmüket, törvényi kötelezettségekre (pl. címkézés) és az energiahatékonyságból fakadó előnyökre.

III. Önkormányzati szinten

III.a Önkormányzati éghajlatvédelmi stratégia és módszertan promóciója Éghajlatvédelmi stratégia és települési energiapolitika módszertanának összeállítása, annak promóciója

indoklás: Az önkormányzatok mint közintézmények fenntartói és a helyi területfejlesztési politika alakítói, kiemelt célcsoportja az Energiaklubnak. Az ő fejlesztésük és felkészítésük az éghajlatváltozás következményeire a helyi erőforrások és lehetőségek ismeretében kialakított stratégia megalkotásán keresztül látszik a legeredményesebbnek. Az Energie Cités Nemzetközi hálózat által kialakított módszertant magyar viszonyokra „fordítjuk”, amely mintaként szolgálhat a települések számára. E módszertant kívánjuk szaklapokban és előadásokon promótálni.

III.b Önkormányzati mintaprojektek megvalósításában való részvétel modell projekt előkészítése: III.b.2 Gyöngyös városának éghajlatvédelmi stratégiájának kidolgozása III.b.3. Óbuda „Faluház” energiahatékonysági mintaprojekt

indoklás: Az Energia Hatékony Önkormányzatok Szövetsége (EHÖSZ) az Energiaklub és az Energie Cités közös munkájával jött létre. E hálózat 3 tagjának mintaprojektjét kívánjuk szakértőként segíteni. A mintaprojektek kialakításában (akciótervek, projekttervek) való részvétel, a folyamat civil kontrollja és a módszertani ismereteink révén kívánjuk tanácsainkkal és munkánkkal előmozdítani az önkormányzati projektek megvalósulását és kommunikációját.

III.c Önkormányzati energiapolitikai akciótervek/mintaprojektek társadalmasítása III.c.1. Állampolgári tanács szervezése Gyöngyösön az éghajlatvédelmi stratégia (III.b.2) kapcsán, II.c.2 Mintaprojektek (III.b) kommunikációja