Az önkormányzatok fogyasztóvédelmi feladatai, különös tekintettel a távhőre
Az energiafogyasztással kapcsolatos fogyasztói panaszok megoldására több megoldás kínálkozik. A probléma megoldása, annak bonyolultságától, összetettségétől függően lehet hosszú és nehézkes, de lehet, hogy egy telefonhívás is elegendő.
Sorozatunkban azokat az intézményeket és működési rendjüket mutatjuk be, amelyek az energiafogyasztással kapcsolatos fogyasztóvédelmi feladatokat látják el.
Önkormányzat polgármesteri hivatal:
A vonatkozó törvény több fogyasztóvédelmi feladattal is felruházza az önkormányzatokat, az energiafogyasztók számára mégis a távhővel kapcsolatos feladatok lehetnek a legfontosabbak.
Általánosságban a fogyasztóvédelmi törvény lehetővé teszi, de nem írja kötelezően elő, hogy az önkormányzatok együttműködjenek a fogyasztóvédelmi szervezetekkel vagy helyi érdekérvényesítő csoportokkal, illetve hogy az önkormányzat külön fogyasztóvédelmi irodát működtessen. Ezek csupán lehetőségek, nem biztos, hogy az adott településen valóban ellátnak ilyen feladatokat.
A távhő esetében azonban más a helyzet. A távhő termelés és szolgáltatás helyhez kötött feladat, ezért a távhőszolgáltatásról szóló törvény speciális és kötelezően ellátandó fogyasztóvédelmi feladatokat rendel a helyi önkormányzatok hatáskörébe. A lakossági fogyasztókat érintő feladatkörök többek között:
- a távhőszolgáltató ármeghatározó módszerének ellenőrzése
- az árba beépített költségek indokoltságának ellenőrzése
- a távhőellátás folyamatosságának biztosítása
- távhő szolgáltatással kapcsolatos fogyasztói panaszok kivizsgálása
A távhő szolgáltatással kapcsolatos panaszokat a területileg illetékes jegyző vizsgálja ki. Fogyasztóvédelmi problémáinkkal érdemes tehát a jegyzőt felkeresnünk.
Amennyiben a jegyző jogosnak találja a felvetett problémákat, és úgy találja, hogy a távhőszolgáltató a szolgáltatás biztonságát, az élet-, az egészség- és a vagyonbiztonságot, a környezetet, továbbá a fogyasztói érdekeket súlyosan veszélyeztető módon üzemelteti a szolgáltatói berendezést, módosíthatja vagy visszavonhatja a szolgáltató működési engedélyét.
A távhővel kapcsolatos leggyakoribb fogyasztói panaszok:
- a korábban vízmérő óra alapján elszámoló fogyasztókkal kötött szerződést a fogyasztó felmondta azzal az indokkal, hogy a hőközponti mérés bevezetése után ez csupán a lakóközösség belső elszámolásának alapját képezi
- a költségosztókkal rendelkező lakóközösségeknek a szolgáltató olyan egyoldalú szerződési feltételeket kínált fel, amelyek a lakóközösségre terhelték a nemfizető lakóktól a hátralékok behajtását, ezzel egyetemleges felelősségvállalásra kényszerítve a lakóközösséget
- túlságosan magas alapdíj megállapítása, illetve a fűtési alapdíj kiszámlázása a nyári hónapokban
- a szolgáltató nem nyújtott külön tájékoztatást arról, hogy a hőközponti mérés milyen jelentős változásokat fog okozni a felek szerződéses viszonyában
- a rendszerről történő leválással kapcsolatos problémák
Mielőtt panaszainkat benyújtanánk, érdemes tájékozódni az eljárási rendről és a panasz beadásának formai és tartalmi követelményeiről, illetve arról, hogy a saját problémánkhoz hasonló esetben folytattak-e eljárást és az milyen eredménnyel járt.