SusTrans - Együttműködés a fenntartható közlekedésért a visegrádi régióban

A közlekedés jelentős energiafelhasználással, szén-dioxid és egyéb káros anyagok kibocsátásával, illetve további externális társadalmi-gazdasági költségekkel jár. E tekintetben számos uniós stratégiai terv is érinti a szektor jövőjét. A visegrádi országok alkotta régió szintjén pedig igen aktuális a kérdés, hogy milyen, eleddig kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a közlekedés negatív hatásainak mérséklésében. Az IVF pályázati keretében az Energiaklub és három projektpartnerének kitűzött célja, hogy elsősorban a közlekedési energiahatékonyság mentén felderítse e kihasználatlan területeket mind nemzeti, mind pedig regionális együttműködési szinten, és az eredményeket hatékonyan kommunikálja a közlekedési döntéshozók felé.

Típusa:

International Visegrad Fund (www.visegradfund.org)

Cél:

A projekt kutatási eredményeire, szakmai találkozóira és esettanulmányaira alapozva egy olyan közlekedéspolitikai javaslatcsomag kidolgozása a visegrádi régió országai számára mind nemzeti, mind pedig nemzetközi szinten, amely a városi közlekedés energiahatékonyságának javítását segíti elő.

Célcsoport:

A projekt fő célcsoportjába a kormányzati stratégiaalkotók és döntéshozók, illetve a közlekedéspolitika kormányzati és nem kormányzati kulcsszereplői tartoznak.

Leírás:

A projekt első lépéseként a partnerek egy-egy nemzeti szintű elemzést készítenek arról, hogy milyen formában és mélységben jelenik meg a közlekedési energiahatékonyság országuk közlekedési stratégiájában és/vagy energiastratégiájában. Továbbá szintén a vizsgálat részét képezik azok az egyéb nemzeti szakpolitikai dokumentumok, amelyek szerves kölcsönhatásban állhatnak e területtel (éghajlatváltozási, környezetvédelmi, energiahatékonysági, fejlesztési tervek, koncepciók stb.)

A nemzeti háttér ismeretében a projekt következő fázisa egy olyan kutatási anyag összeállítása, amely a városi közlekedés energiahatékonyságára fókuszálva szintetizálja az egyes országok tudományos eredményeit, legjobb gyakorlatait. A kutatás kiemelt területei a közlekedésinformatika szerepe a flow-menedzsmentben és az intermodális csomópontokban, a különféle közlekedési módok utas/kilométer/emissziós mutatói, illetve az alternatív közlekedési módok népszerűsítése.

E kutatási anyagok birtokában kerülhet sor a projekt harmadik lépésére, az úgynevezett nemzeti kerekasztal-beszélgetések megszervezésére. A projektpartnerek saját országukban egy-egy fórumot hoznak létre a közlekedésügy döntéshozói és “stakeholderei” számára, amely remek lehetőséget biztosít a szektor különféle érdekű és befolyású szereplőinek összehozására, álláspontjaik közelítésére. A szereplők elsősorban a közlekedési vállalatok, kutatási intézetek, állami és nem állami intézmények, hatóságok körébe tartoznak.

A kutatások eredményei és a kerekasztal-beszélgetések tanulságai nemzeti, illetve helyi települési szintű esettanulmányok formájában hasznosulnak, amelyek gyakorlati példákon keresztül szemléltetik majd, milyen lehetőségek állnak a döntéshozók kezében a közlekedés fenntarthatóbbá tételéhez.

A két éves projekt zárótanulmánya a visegrádi régió országai számára mind nemzeti, mind pedig nemzetközi szinten olyan közlekedéspolitikai javaslatokat tesz, amelyek sikeresen szolgálhatják a régió közlekedési hálózatának hatékonyabb működését.  Ennek megfelelően a projekt fő célcsoportjába a kormányzati stratégiaalkotók és döntéshozók, illetve a közlekedéspolitika kormányzati és nem kormányzati kulcsszereplői tartoznak.