Így kommunikálj önkormányzatként a lakosság klímavédelemhez kapcsolódó támogató hozzáállásának fejlesztése érdekében
A tudatosságra és a viselkedésbeli változásra összpontosító kampányok kulcsszerepet játszanak abban, hogy a polgárok energiát tudjanak megtakarítani: motiválhatják a polgárokat az energiafogyasztásuk visszafogására. Ezzel jelentős energiamegtakarítás érhető el a lakossági szektorban, ami általában a települések kibocsátásainak 30-40%-át adják ki.
Az önkormányzatok számára ajánlatos, hogy heti vagy havi rendszerességgel tegyenek közzé a megújuló energiáról vagy az energiahatékonyságról szóló tematikus cikkeket, podcastokat, vagy rövid videókat. A helyi önkormányzati fejlesztésekről szóló cikkekben is szerepeltethetőek az egyszerű tényeken túlmutató, klímatudatosságot támogató információk (például: hogyan ültethető át az otthoni gyakorlatba, hogyan járulhatnak hozzá a lakosok a klímatudatos használathoz/üzemeltetéshez, jó példák, stb ). Érdemes a cikkekben mélyebb szakmai tartalmat is közölni, a fejlesztéseket országos, európai, és globális kontextusba helyezve, hiszen a lakosok – abból kiindulva, hogy a kicsi is számít – érezhetik, hogy egy globális változás fontos résztvevői és alakítói. Ehhez inspirációként javasoljuk az Energiaklub és a Másfélfok.hu követését.
A kommunikációnak elsősorban azokra a területekre kell fókuszálni, amelyeknek egyéni, közösségi szinten is jelentős a hatásuk, mert nagy szeletét adják ki a helyi kibocsátásoknak:
Az energiafogyasztás csökkentése beruházások nélkül (mértékletesség):
- A beltéri fűtési hőmérséklet csökkentése (télen), illetve a hűtési hőmérséklet emelése (nyáron).
- A lakó- és irodaépületek tudatos szellőztetése.
- „Vásárolj kevesebbet”, „vásárolj helyi termékeket” stb. szlogenek.
Az energiahatékonyság és a megújuló energiaforrások:
- A helyi energiaközösségek és ökokörök jelentősége.
- Pályázatok, lehetőségek és módszerek a gyenge energiahatékonyságú épületek átfogó felújítására (pl. otthonteremtési támogatás, falusi CSOK, renopont egyablakos online tanácsadás), és a lakossági megújuló energiatermelés lehetőségeinek kiaknázására.
- Az energiaszegénységben élő helyi lakosok támogatása.
A klímabarát közlekedéshez kapcsolódó tevékenységek előmozdítása:
- Modális váltás a közlekedésben (sétálás, kerékpározás, tömegközlekedés ösztönzése)
- Környezettudatos vezetés
- Telekocsi-rendszerek, stb.
Kiemelt szerepe van a helyi közösségi példamutatásnak és oktatásnak is, amit például a következő formákban lehet megvalósítani:
- Mintaprojektek (zöld óvoda, megújuló energiával működő közintézmények) bemutatása inspirációként.
- Lakossági példák: mutassanak be helyi családokat vagy közösségeket, akik sikeresen alkalmaztak energiatakarékos vagy fenntartható megoldásokat.
- Lakosságnak szóló rövid tanfolyamok, webináriumok vagy online tananyagok az energiatakarékosságról, háztartási energiahatékonysági tippekről, a megújuló energiaforrások használatáról.
- A társadalmi párbeszéd helyi példáit is külön érdemes kiemelni. A lakossági fórumok, vagy éppen klímavédelmi nyílt napok során a helyiek elmondhatják véleményüket, és megoszthatják ötleteiket a klímavédelem kapcsán, ez pedig növeli a résztvevők elköteleződését.
Mindemellett (cikkek, közösségi média), érdemes kihasználni a közvetlenebb, direktebb kommunikációt, mint például tájékoztatók vagy plakátok az adott középületek takarékos és hatékony üzemeltetéséről: hogyan (ne) szellőztessenek, mit tegyenek, ha túl hideg/túl meleg van, jöjjenek autó helyett mással stb.
Ha ez már megvalósult, tovább lehet lépni, például energia-és vízmegtakarítási verseny meghirdetésével az óvodák és/vagy önkormányzati intézmények közt. Díjazás nem csak az elsőnek, hanem minden 5% után járjon. Olyanra is van nemzetközi példa, hogy az elért megtakarítás pénzben kifejezett értékének 50%-át az önkormányzat az adott intézménynek odaadja, szabad fejlesztési forrásként.
Fontos kihangsúlyoznunk, hogy a kommunikáció hangvétele mindig pozitív maradjon. A klímatudatos magatartás kézzelfogható előnyeit emeljük ki, mint például a pénzügyi megtakarítást, az egészségesebb környezetet vagy a jobb életminőséget. A pozitív megerősítés hatékonyan ösztönözheti a lakosságot a változásra, valamint a közös célok elérésére.
Figyeljétek az oldalunkat további tartalmakért a témában!