Ne dőljünk be minden számlának!

Az energiahatékonyság fogyasztóvédelmi kérdései

Sajnos gyakran történik olyan, hogy nagy összegű áram-, vagy gázszámlát kézbesít a postás számunkra. Természetesen jogosan, átalánydíj fizetés esetén, vagy ha hátralékunk van. Ez esetben be kell fizetni a díjat, reklamálás nélkül, hiszen mi fogyasztottunk többet, mint előző évben, vagy felhalmoztuk a díjfizetést.
Előfordul azonban, hogy jogtalanul számlázott ki számunkra nagy összegű díjat a szolgáltató. Esetleg külön díjakat akar a szolgáltató beszedni gázóracseréért, vagy egyéb jogcímen? Mit tegyünk ebben az esetben? A lakosok nagy része nincs tisztában jogaival, így inkább befizetik a csekkeket, mint hogy reklamációval éljenek a szolgáltató felé! Ne tegyük ezt, ha úgy gondoljuk, hogy jogtalan a számla, vagy annak nagysága!

A fogyasztók egyik legalapvetőbb joga a panasztételhez való jog!

Melyek a fogyasztói panasztétel módjai?
Elsőként a legfontosabb, hogy kapcsolatba kell lépni az adott energiaszolgáltatóval, és tudatni, hogy mi a probléma, illetve, hogy panaszt kíván tenni vele szemben. A panasztételnek többféle módja is van, megtehető írásban, telefonon, e-mailben, ha a szolgáltató felajánlja ezt a lehetőséget.
A telefonos ügyintézés könnyűnek tűnik, azonban erre is előre fel kell készülni egy listával, melyen a panaszokat, a kéréseket összegzi, illetve a megfelelő dokumentumokat előkészíti.

A levélben történő panasztétel több időt vesz ugyan igénybe, de egyrészt hatásosabb, másrészt a leveleket a szolgáltatónak dokumentálni kell, így a későbbiekben, az esetleges fogyasztóvédelmi eljárásokban nyoma van a bejelentésnek. A levélben történő panasztételnek az alábbi pontjaira kell figyelni:
· Mindig pontos címre küldje a levelet! Erre a legjobb mód, ha felhívja a szolgáltatót a lakos, és megérdeklődi a pontos címet.
· Részletesen és pontosan kell megfogalmazni a problémát a levélben, és azt is, hogy mi az, amit elvár a szolgáltatótól válaszképp!
· Mindig mellékelni kell a probléma dokumentumainak a másolatát! Soha ne az eredeti számlát, csekket, fotót küldje el a szolgáltatónak, azt mindig tartsa magánál!
· Mindig pontosan tüntesse fel nevét, telefonszámát, ügyfélszámát, az adatok pontossága gyorsítja az ügyintézést!
· Mindig ajánlott levélben adja fel panaszlevelét

Az energiafogyasztással kapcsolatos fogyasztói panaszok megoldására több megoldás kínálkozik. A problémákkal több iroda szerv felé is fordulhatnak a panasztól függően. Gyakorta elég a szolgáltató telefonos ügyfélszolgálatát hívni panasz esetén. Az ügyfélszolgálatoknál elérhető a szolgáltató üzletszabályzata, amely útmutatóul szolgál a panasz bejelentőjének. Ebben megtalálhatóak a szolgáltatói jogok és kötelezettségek, amelyekre hivatkozva élhetnek a panaszosok jogaikkal.
Az önkormányzatoknak szintén van fogyasztóvédelmi hatásköre. Ide főként a távhővel kapcsolatos problémákkal, panaszokkal fordulhatnak a lakosok.

A Magyar Energia Hivatal fogyasztóvédelmi feladatai

Az általános energiafogyasztással kapcsolatos fogyasztóvédelmi kérdésekben a Magyar Energia Hivatal a hivatalos képviseleti szerv, amely az összes energiaszolgáltató vállalat felügyeleti hatósága. A Magyar Energia Hivatalhoz bárki fordulhat fogyasztói jogainak sérelme esetén, egyetlen feltétel, hogy az adott szolgáltatást igénybe vegye (pl.: gáz, villany). A panaszokat a Hivatal felé mindig írásban kell megtenni.

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi feladatai

Néhány speciális esetben fordulhatnak a panaszosok a Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi osztályához is. A versenyhivatal az ország bármely pontján történő, tisztességtelen piaci versenyt veszélyetető ügyekkel foglalkozik. Ezek közül a fogyasztók az őket megtévesztő üzleti gyakorlatokkal, illetve a szolgáltató gazdasági erőfölénnyel való visszaélésével találkozhatnak. Figyelmet érdemel az az eset is, amikor a fogyasztó azt észleli, hogy a különböző közüzemi szolgáltatók összehangolták árakat, vagy más módon összejátszanak. A Gazdasági Versenyhivatal kizárólag postai úton benyújtott panaszokat fogad el.

Jó tudni a Békéltető testületekről!

A fogyasztóvédelmi törvény 1999-től vezette be Magyarországra is, ezt az Európai Unióban már ismert intézményt. Az ország valamennyi megyéjében és fővárosában is működnek békéltető testületek, azért, hogy a fogyasztói jogvitákat peren kívüli eljárás keretében igen gyorsan és olcsón, lehetőleg egyességre jutva elvégezzék.
A békéltető testület eljárását akkor kérheti a fogyasztó, ha közte és a szolgáltató között olyan vitás ügy keletkezett, amelyben nem tudnak egyességre jutni, szükségük van külső, hozzáértő segítségre, bírósághoz nem kíván fordulni, és szeretné, ha az eljárás gyorsan és olcsón lezajlana.

A fogyasztónak – legyen az energia, vagy más termék, mindig joga van az őt megillető minőségű és mennyiségű áru, szolgáltatás, termék igénybevételéhez, és ha ez nem megfelelő, akkor joga van panasszal élni a fent leírt szervek valamelyikéhez.

További Információ:
Tóth Nelli, nelli@energiaklub.hu 1/411-3526
Király Zsuzsanna, kiraly@energiaklub.hu 1/411-3525