Kiadvány a gázszámlázás során felmerülő leggyakoribb fogyasztóvédelmi problémákról



A kiadvány ingyenesen hozzáférhető az Energiaklub irodájában

A gázszámlázás során felmerülő leggyakoribb fogyasztóvédelmi problémák

Évente többször is kézhez kapjuk a gázszámlát, és az életben legalább egyszer már mindenkinek akadt problémája vagy kérdése a számlák tartalmával, vagy számlázással kapcsolatos ügyintézés módjával. Az alábbiakban ezeket problémákat és lehetséges megoldásaikat foglaljuk össze.

Ügyfél neve, címe

Lakástulajdonos vagy bérlő váltáskor, illetve a számlafizető adatainak változásakor, bejelentést kell tenni a gázszolgáltatónál. Ennek tartalmaznia kell azt a dátumot, amelytől nem kívánjuk igénybe venni a gázszolgáltatást, és a gázmérő állását ezen a napon. A bejelentést az új és régi igénybevevőnek együttesen kell aláírnia. A mérőóra bejelentéskori állását érdemes a régi fogyasztóval együtt megállapítani, és írásba foglalni, hogy a feljegyzett mértékig ő felel a szolgáltatás ellenértékének megfizetéséért.

Ha nem teszünk bejelentést, a régi fogyasztót terhelik a fogyasztás költségei a bejelentés beérkezését követő nyolc napig. Az új fogyasztó ragaszkodjon a gázszolgáltató mérőellenőrzéséhez, helyszíni jegyzőkönyv felvételéhez a későbbi viták elkerülése érdekében! Helyes, ha megtanítják a felszerelt gázkészülékek kezelésére is a fogyasztót, és ezt írásban is dokumentálják.

Fizetésmód

Érdemes olyan fizetési módot választanunk, amely esetében nem emelik le automatikusan az összeget a folyószámlánkról, vagy limitálhatjuk a számláról levehető összeget. Így legalább meg van az esélyünk arra, hogy ha valami hibát, rendellenességet fedezünk fel a számlában, vagy túlszámlázás történik, éljünk a reklamáció lehetőségével, mielőtt megtörténne a kifizetés. A tapasztalatok azt mutatják, hogy utólag elég nehézkes visszaszerezni a pénzünket.

Számlatípusok

A gázszolgáltatótól kétféle számlát kaphatunk: részszámlát és végszámlát. A részszámlát minden hónapban megkapjuk, a végszámlát negyedévente, vagy évente, attól függően, hogy milyen szerződést kötöttünk a szolgáltatóval. A részszámlázás egyfajta átalánydíj fizetési rendszer. A gázóra leolvasása negyedévente vagy évente történik. Azok után a hónapok után, amelyekben nem történt leolvasás, részszámlát kapunk. Ezen a havi alapdíj mellett feltüntetik a részszámlázási időszakra vonatkozó fogyasztott gázmennyiség becsült értékét: a végösszeg minden hónapban azonos. Az éves részszámlázást választók évente egyszer módosíthatják a részszámlázás módját, a havi fogyasztási érték megváltoztatásával.

A végszámlákat a leolvasás után állítják ki, a tényleges mérőállásnak megfelelően. Ezen az elmúlt időszakban ténylegesen felhasznált gázmennyiség szerepel. A végszámla végösszegéből a gázszolgáltató levonja az előző részszámlák már befizetett összegét.

Az átalánydíjas fizetési rendszer (résszámlázás) előnye lehet, hogy a gázdíjak megoszlanak az év, vagy a negyedév folyamán, így kiegyenlítettebb terhelést jelentenek a pénztárcánknak. Ugyanakkor nehézkessé teszi, hogy pontosan nyomon kövessük, befolyásoljuk gázfogyasztásunkat, megtaláljuk és visszafogjuk a háztartási “gázfalókat”. A szabályozás azért fontos, mert mérsékelni tudjuk a szén-dioxid kibocsátás által a környezetre gyakorolt hatásunkat.

Ha szeretnénk élni a részszámlázás előnyeivel, ugyanakkor gázfogyasztásunkat is szeretnénk pontosan nyomon követni, írjuk fel a mérőóra állását minden hónapban ugyanazon a meghatározott napon! Figyeljük és értelmezzük annak változását!

Fizetési határidő - a teljesítés ideje

A számla befizetésének határnapja. Ha az esedékes gázdíjat írásbeli felszólítás ellenére, 15 napon belül nem egyenlítjük ki, a gázszolgáltató a gázszolgáltatást felfüggesztheti. Ha a gázszolgáltató anélkül függeszti fel a szolgáltatást, hogy a hátralék befizetéséről és a szolgáltatást megszűntetéséről előzetesen írásbeli értesítést küldött volna, szabálytalanul jár el.

A késedelmes fizetésért a gázszolgáltató késedelmi kamatot számolhat fel. Korábban előfordult már olyan eset, hogy a gázszolgáltató fogyasztói túlfizetés esetén nem írt jóvá kamatot, míg elmaradásnál felszámította azt. Ezt a Gazdasági Versenyhivatal szabálytalan, a piaci erőfölénnyel való visszaélésnek minősítette. Ha hasonló problémával találkozunk érdemes segítséget kérni a Gazdasági Versenyhivatal ügyfélszolgálatán, majd bejelentést tenni.

Mérőállás különbség (m3)

Az előző és az utolsó mérőállás között felhasznált gázmennyiség. Ha arra gyanakszunk, hogy nem jól működik a gázmérő, kérhetjük a szolgáltatótól ennek megvizsgálását. Ezt a szolgáltató köteles megoldani. Ha vizsgálat iránti igényünk nem bizonyult megalapozottnak, vagyis a mérő az elfogadható +/- 2%-os mérési hibahatáron belül működik, a vizsgálat költségei a fogyasztóra átháríthatók. Ennél nagyobb mérési hiba esetén az elszámolást a vizsgálat eredményének megfelelően módosítani kell.

Fűtőérték

A számlán a szolgáltató által mért fűtőérték két leolvasás közötti időszakra számított átlaga szerepel. A fűtőérték a földgáz egységnyi mennyiségének elégetése során felszabaduló hő. A fűtőérték függ a földgáz minőségétől és fizikai állapotától. A földgáz előírt fűtőértéke 34 MJ/m3 (megajoule/köbméter).

Érdemes odafigyelni a fűtőérték változására, mert a rosszabb minőségű gázból értelemszerűen többet kell felhasználni, ahhoz, hogy például a lakást a megfelelő hőmérsékletűre tudjuk felfűteni. Ha a szolgáltatott gáz jellemzői (nyomás, fűtőérték, égési tulajdonság stb.) nem felelnek meg a szerződésben, műszaki előírásban vagy szabványban előírtaknak, az a gázszolgáltató közüzemi szerződésszegésének minősül. A fűtőérték csökkenését úgy is megfigyelhetjük, ha pl. a háztartásban használt gáz lángja adott fokozaton a szokásosnál kisebb erővel, gyengébben ég. Ekkor a gáz nyomása, vagy a belső összetétele, azaz a minősége változik.

Ha a gázszolgáltató a megadott fűtőérték alatti gázt értékesít, köteles árengedményt adni. A háztartások többségében használt 34 MJ/m3 esetében, minden megkezdett 0,4 MJ/m3 csökkenés után legalább 0,2%-ot.

A számla végösszege

Ha nem értünk egyet a számla tartalmával, nem tartjuk indokoltnak a végösszeget, kérhetjük a bemutatott számla helyesbítését a számlát kiállítótól, aki köteles a kifogást megvizsgálni, és ennek eredményéről a fogyasztót legkésőbb a kifogás kézhezvételétől számított 15 napon belül írásban értesíteni.

A helyesbítés iránti kérelem miatt csak akkor lehet elodázni a számla befizetésének határidejét, ha a kifogásolt számla végösszege több mint az előző év azonos időszakára vetített díj kétszerese. A kérelemnek csak ebben az esetben van halasztó hatálya a számla kiegyenlítésére. A számlákat tehát érdemes mindig megőrizni, ha ezt nem tettük meg, a gázszolgáltató ügyfélszolgálatán kérjünk felvilágosítást a korábbi számlákról.

Ha a fogyasztót visszatérítés illeti meg, a szolgáltatónak kötelessége az összeget visszatéríteni (átutalni) a bejelentés érdemi elbírálásától számított nyolc napon belül. A panasz elbírálásának határideje a kézhezvételtől számított 15 nap.

Kapcsolódó internetes oldalak:

www.gkm.hu - Gazdasági és Közlekedési Minisztérium - jogalkotó

www.eh.gov.hu - Magyar Energia Hivatal - Fogyasztóvédelmi ügyekben eljáró hatóság

www.gvh.hu - Gazdasági Versenyhivatal - Versenyfelügyeleti ügyekben eljáró hatóság