Hogyan lehet fenntartható a közlekedés?

A kétszer 2 napos képzésen nemzetközi szakértők előadásain keresztül ismerkedhettek meg a különböző települési önkormányzatok – köztük a főváros – közlekedési szakemberei a fenntartható közösségi közlekedés és térhasználat legfontosabb alapvetéseivel, illetve legérdekesebb megoldásaival.

A Transport Learning hiánypótló, egyéves képzéssorozata Európai több országában fut párhuzamosan, hazánkban a képzések házigazdája az Energiaklub. A májusban megtartott első tréningmodul keretében Ioannis Koliousis, a Pireuszi Egyetem Közlekedési Kutatóközpontjának szakértője mutatta meg, hogy a tömegközlekedést hogyan tehetjük vonzóvá a városlakók számára. Így például beszélt az eljutási időket csökkentő buszsávok kijelöléséről, a jelzőlámparendszer és a közösségi közlekedési járművek érkezésének összehangolásáról, illetve a kerékpárszállítás lehetőségeinek bővítéséről is. A tréning második napján maguk a résztvevők jutottak szóhoz, akik egészen különböző hátterű, teljesen eltérő problémákkal érkeztek, és interaktív feladatokon keresztül kerültek közelebb a téma elsajátításához és az új nézőpontok minél jobb megismeréséhez.

A szintén májusi második tréningmodul keretében Marius Navazo, a Gea21 munkatársa, a Katalán Közlekedési Infrastruktúra Terv kidolgozója Barcelonából hozott izgalmas európai példákat a fenntartható, élhető közösségi területhasználatról, lakóövezetekről, várostervezésről. Az egyik legérdekesebb példa a méltán híres Tibidabo, a Barcelona egyik magaslatán lévő Vidámparkhoz vezető útról szólt: hogyan lehetett hatékonyan visszafoglalni az autósoktól a közösségi közlekedésnek, a sétálóknak, biciklizőknek.

A tréningeken közel negyvenen vettek részt, köztük olyan városok képviseletében, mint Dunaújváros, Ózd, Fót, Nyíregyháza, Szeged, Cegléd, Szentendre, Hajdúszoboszló, Makó, illetve az egyes budapesti kerületek. Minden résztvevő számára megnyugtató tapasztalat volt, hogy más önkormányzatok is ugyanazokkal a problémákkal szembesülnek, ugyanazokkal a gondokkal küzdenek, mint hazánk közlekedés tervezői, mégis, különböző megközelítéseikkel újat is tudtak mutatni. A résztvevők nagy része konkrét kérdésekkel érkezett, valós, akár egész településeket megbénító problémákra keresve a megoldást, így nem csak izgalmas párbeszédekre és érdekes feladatmegoldásokra kerülhetett sor, hanem parázsviták is kibontakoztak. Csak egy kiragadott példa: a résztvevők egyaránt hoztak fel meggyőző érveket pro és kontra, hogy mi a veszélyesebb átkelési lehetőség egy gyalogos számára egy nagy forgalmú autóúton: a körforgalom vagy a lámpás kereszteződés?

A képzések ősszel folytatódnak a „parkolóhelyek, forgalom- és sebességkorlátozás”, illetve az „utcatervezés, utcakép és forgalomcsillapítás” témákkal. Bővebb információ a program honlapján érhető el: http://transportlearning.net