Fenntarthatósági képzést tartottunk a Decathlon Magyarországnak

Az Energiaklub részt vett a Decathlon Magyarország munkavállalóinak szóló „Fenntarthatósági képzés” szakmai tartalmának kidolgozásában és a vállalat leendő képzőinek oktatásán. Az oktatásra március 22-én Budaörsön került sor, melyen a közösen kidolgozott képzői kézikönyvet és prezentációt a cég Fenntarthatósági vezetője és az Energiaklub szakértője mutatta be a vállalat fenntarthatósági oktatóinak.  A sportszerkereskedő vállalatnál a tervek szerint az elkövetkezendő években minden munkavalló részesül a Fenntarthatósági képzésben, mely munkavégzésükhöz és magánéleti cselekvési lehetőségeikhez is praktikus útmutatást nyújt. 

A Decathlon Magyarország és az Energiaklub között egy korábbi projektünk során kezdődött együttműködés, amikor is arra kértük a vállalat Fenntarthatósági vezetőjét, Kabarcz Balázst, ossza meg velünk a hazai Decathlon megújuló energiahasznosítás terén kitűzött céljait, megvalósított projektjeit, és tapasztalatait. Mivel mind ambícióit, mind megvalósított projekteket tekintve példamutatónak ítéltük a vállalat megújuló energiák felé való elköteleződését, a fenntarthatósági vezető egy a V4 országok vállalatainak szervezett workshopon is megosztotta tapasztalatait a részvevőkkel, inspirálva őket a megújuló energiaforrások hasznosítására.

A sikeres kezdeti együttműködés után a Decathlon Magyarország az Energiaklub szakértői támogatását kérte a vállalat Fenntarthatósági képzői kézikönyvének és előadásának kidolgozásában, illetve a belső képzői csapat oktatásában. Kabarcz Balázzsal és a vállalat néhány fenntarthatóság irányába elkötelezett munkatársával közösen dolgoztuk ki az oktatás szakmai háttér anyagát és az oktatás során felhasználható prezentációkat. A képzés főpróbájára március 22-én került sor a Decathlon budaörsi központjában, ekkor a Decathlon Fenntarthatósági vezetője és Győri Kata, az Energiaklub szakértője a képzés főpróbájaként oktatást tartott a vállalat négy leendő fenntarthatósági képzőjének.  

A képzési anyag 5 modulból épült fel:

1.    Az ökológiai probléma, klímaválság, társadalmi nagy kép

2.    A Decathlon hatása, lábnyoma

3.    A Decathlon céljai, lehetőségei

4.    Munkavállalói felelősség / cselekvési terület

5.    Inspiráció az egyéni / magánéleti cselekvéshez

Az Energiaklub elsősorban az 1. és a 5. modul kidolgozásában vett rész, illetve a próbaképzésen is ezeket mutatta be. 

Az 1. modul célja elsősorban, hogy az oktatás résztvevői megértsék, miért is fontos a képzés és milyen fenntarthatósági kihívásokkal nézünk szemben napjainkban. Ebben a részben szó van fenntarthatóság fogalmáról, az ökológiai és klímaválság okairól és következményeiről és az ökológiai lábnyom számítási módszereiről.

Az ezt követő két modul a Decathlon, mint vállalat és termékeinek ökológiai hatásának kérdését, a vállalat klímaváltozás mérséklésének érdekében kitűzött céljait ismerteti, kitérve arra is, hogy milyen konkrét cselekvési lehetőségek vannak, hogy fenntarthatóbban, üvegházhatású gázkibocsátását minimalizálva működjön és emellett alacsonyabb ökológiai lábnyomú termékeket forgalmazzon a vállalat.  

A következő modul, a „Munkavállalói felelősség / cselekvési terület” a képzés egyik talán legfontosabb része a munkavállalók szempontjából, ez ad ugyanis gyakorlati útmutatást a képzés résztvevőinek, hogy nap, mint nap, munkájuk során mit tehetnek a vállalat fenntarthatóbb működése érdekében, mely például a megfelelő hulladékkezelés, ecodesign termékek értékesítése, munkába járás alternatív közlekedési eszközökkel. 

A záró modul túllépve a képzés vállalati fókuszán, a magánéleti cselekvési lehetőségekhez ad némi inspirációt, vagyis, hogy a részvevők hogyan tudják csökkenteni az ökológiai lábnyomukat munkahelyükön kívül, a hétköznapok során is. A modulban szó van arról, hogyan lehetnek tudatosabbak az energiafogyasztás, hulladékgazdálkodás, közlekedés és házimunka területein, illetve hogyan válhatnak tudatosabb fogyasztókká, azáltal, hogy vásárlási szokásaikon némiképp változtatnak. 

Mivel a modulok mindegyike igen információgazdag, azok könnyebb feldolgozása és elsajátítása érdekében igyekeztünk interaktív játékokkal, feladatokkal színesebbé tenni a képzés anyagát. Például, a képzésen résztvevők egy telefonos applikáció segítségével együtt számolhatják ki ökológiai lábnyomukat, aminek eredményét közösen megvitathatják, a munkavégzés során alkalmazható cselekvési lehetőségeket pedig az éppen aktuális áruházon végigmenve együtt tekintik majd meg a gyakorlatban a képzők és a résztvevők.

 


Ha véleményed vagy kérdésed van, írj a bejegyzés szerzőjének!
Győri Kata [email protected]